Alla inlägg den 2 februari 2009

Av SKITSKOLOR - 2 februari 2009 20:27


Under hösten 2008 fick Jensen Norra bokstavligt talat en folkstorm på sig från elever och föräldrar som var missnöjda med den dåliga undervisningen och kaoset i examinationerna.


Här presenteras de senaste inläggen i denna folkstorm som fick matteläraren och rektorn att slutligen avgå, men eleverna, i den från början bästa klassen på Jensens bästa skola, fick ta smällen med så dåliga kunskaper i Matematik A att ingen fick MVG på nationella provet. Trots detta så vägrade Jensen reparera skadan med kompletternade undervisning innan betygssättning så eleverna fick på tok för lite kunskaper för att kunna klara den nästpåföljande kursen Matematik B.



Kritik av Jensen och tack från en elev till en förälder som engagerade sig för att förbättra undervisningen:


Tack så hemskt mycket att du tog tag i detta, lärarna i nv laget har möte med vissa av eleverna och försöker föra över skulden till dem vilket är mycket pesimistiskt!


Tack så mycket att du tar detta verkligen på allvar! Tack så hemskt mycket, jag själv har haft MVG i matte sen 7an och nu har jag G pga dålig kvalite på på kursen. Tack så mycket

(Namn borttaget)


Kritik av Jensen från ännu en elev:

Hej.
Vad spelar det för roll om matte-A-kursen förlängs om vi ändå har samma lärare? Det är antagligen läraren som är problemet och inte själva kursen, och vi har diskuterat mycket om vad hon kan göra för att bli bättre och då blir hon lite bättre på de kanske 2 kommande mattelektionerna sedan blir det som vanligt igen... Vi har gett henne chansen att förbättra sig, men det har hon inte gjort sålänge inte någon är där och övervakar henne. Det ska inte behövas att någon övervakar henne för att lektionerna ska gå rätt till..

Jag har alltid haft MVG i matte och har egentligen inget problem i matte A. Det ända jag stör mig på är läraren: hur hon undervisar och ger betyg. Hon repeterar allt och jag utvecklas inte mycket i matte. Min grundskolelärare (matte svår-grupp) var mycket mycket bättre än våran gymnasielärare, han lärde oss gymnasietal och tom universitetsnivåtal så att vi förstod. Han började lektionen med att ge ett svårt tal på tavlan, alla fick den tid de behövde och det blev som en tävling (vilket gör det roligare) att klara talet. Om vi inte löste talet så hjälpte han oss på vägen och till slut kom vi fram till svaret. Jag utvecklades hela tiden på hans lektioner och han gav inte betyg på prov endast utan han kollade på personen som helhet, han visste hur "smart" varje person var i klassrummet. Inför nationella så fick vi massor av stenciler och gamla prov och han gick igenom allt vi behövde veta i princip och han var mycket smartare än våran matematiklärare vi har nu.

I matte A har jag inte fått det betyg jag vill, jag löser talen får rätt svar och gör matematiska redovisningar men jag skriver slarvigt och fult. Hon ger då betyg på att jag skriver fult och att jag inte förklarar tillräckligt hur jag går till väga för att komma till svaren, hon vill ha båda matematiska uppställningar och förklaringar?! Vi hade 2 timmar på oss i del 2 med kanske 20 uppgifter med mvgfrågorna längst bak. Kanske 45 min på MVGfrågorna och hon vill att man ska skriva typ en hel uppsats med förklaringar hur man har kommit till svaret. Jag är lat men jag skriver det man behöver veta för att komma till svaret men bara för att hon inte förstår hur jag har tänkt ibland så ger hon mig sämre betyg även om jag har gjort RÄTT redovisningar... Jag jämförde mitt arbete med en annans, hon skriver snyggt och använder linjal när hon är klar med uppgift dvs drar ett rakt streck i slutet osv, båda vi fick rätt svar och gjorde i princip samma beräkningar men eftersom hon skrev snyggare så fick hon MVG och jag VG på den uppgiften.............. aja skitsamma. Matte är inte roligt längre.

Iallafall det spelar ingen roll om jensen förlänger kursen så länge vi har samma lärare...?

Elev på jensen

(Namn borttaget)


Kritik av Jensen från förälder

Hej
Jag är bekymrad över hur ni bemöter kritik som riktas mot er. Men eftersom ni efterlyser en öppen dialog så kanske det ändå finns något hopp om att ni kan vidta korrigerande åtgärder om tillräckligt många föräldrar reagerar och kontaktar er.

1. Matematik
Min son har hela hösten klagat på undervisningen i matematik eftersom han tycker att han inte lär sig något på dessa lektioner. Orsaken är att läraren inte har förmågan att förmedla kunskaper på ett tillfredsställande sätt. Det har heller inte framgått på ett tydligt sätt på vilka delar de ska ha prov på mm.


Frågor : - Blundar ni bara för detta problem eller kommer ni som skolans ansvariga att vidtaga åtgärder för att säkra upp kvalitén i matten? Vilka åtgärder planeras i så fall?
- Kommer klassen att få samma lärare i Matematik B också?

2. Övergripande planering av arbetsuppgifter
Det finns brister i samordningen mellan de olika ämnena för klassen, vilket inte skapar bra förutsättningar för eleverna. Nedan redovisas den arbetsbörda som läggs på eleverna strax före jul.

Torsdag den 11/12: Nationellt prov i matematik A, del 2.
Torsdag den 11/12: Skriftlig inlämningsuppgift av ämnesövergripande arbete i Idrott och hälsa.
Fredag den 12/12: Muntlig redovisning för hela klassen av det ämnesövergripande arbete (se 11/12)
Fredag den 12/12: Skriftlig inlämningsuppgift i biologi för Kiwilaborationen Måndag den 15/12: Inlämningsuppgift av utredningsrapport i ämnet Biologi A och Svenska A.
Tisdag den 16/12 Muntlig redovisning med analys av en läst bok.
Torsdag den 18/12: Biologiprov – genteknik

Fråga: Vad tycker ni om detta? 

Med vänlig hälsning

(Namn borttaget)


Kritik av Jensen från ännu en förälder

Hej!
Jag håller med om att matematikundervisningen verkade vara bristfällig under hela höstterminen. Även min son klagade jämt över att läraren inte kunde förmedla kunskaper och inte var till någon större hjälp när han behövde det.

”Coachtänket” som presenterades på föräldramötet har jag inget emot, tvärtom, men en lärare måste trots allt kunna hjälpa eleverna på ett KONSTRUKTIVT sätt när de inte kommer vidare på egen hand. Frågan om vad som är konstruktivt är mycket individuell för varje elev/person och därför är det enormt viktigt att läraren kan bemöta olika personligheter på olika sätt och har kunskap om de olika inlärningstyperna som finns. För de flesta eleverna räcker det inte att hänvisa till relevanta sidor i kursboken!!

Som det ser ut idag, känner jag mig osäker om min son blir väl förberedd för framtida högskolestudier med den utbildningen han verkar få just nu. Bortsett från intagningspoängen som minskar, utesluter bristande kunskaper i matematik honom från ganska många studiegångar framöver. Jag skulle därför vilja se en konkret och omedelbar åtgärdsplan från skolan.

Denna osäkerheten känns mycket olustigt för både mig och sonen – förhoppningsvis för er också.

Mvh

(Namn borttaget)

Av SKITSKOLOR - 2 februari 2009 20:00


Jensen har gjort sig ökända för att trappa upp konflikter de själva orsakat genom att ignorera de enda möjliga lösningar som presenteras för dem och istället kalla till kränkande möten där eleven som individ ska diskuteras istället för att Jensen tar ansvar och åtgärdar och städar i sin egen kaotiska organisation. För detta fräcka arbete har jensen anställt en skolsköterska som målvakt, som utför ett märkligt arbete.


Ända sedan start har Jensen fått samma kritik och klagomål, av den typ som framförs här. Det finns svart på vitt i inspektionsrapporter sedan många år tillbaka och i ständiga klagomål från elever och föräldrar, men har man bättrat och utvecklat sig? Nej, inte ett dugg! Varje termin är det likadant. Istället har Jensen lagt sig till med en allmer irriterande och genomskinlig taktik att måla över kritik med kosmetika och vackra ord; skicka ut skolsköterskan för att psykologisera kring eleven och göra skolans organisatoriska problem och bristande ledning till elevens individuella problem, som ska diskuteras på möten och elevvårdskonferenser. Det sjuka i oranisationen förnekas och det friska i klarsynta elever och föräldrar sjukförklaras. Vad hjälper det att kalla till möten när Jensen gång på gång får lösningarna serverade på silverfat men inte förmår ta dem till sig själv utan ska diskutera bort dem på elevens bekostnad.


Gång på gång visar istället Jensen i sin reklam, marknadsföring och bristande bemötande av klagomål på kaotisk undermålig utbildning att de lider av hybris, storhetsvansinne, självförhärligande och en känsla av ofelbarhet. Ju mer de skryter, desto svårare blir det för Jensen att erkänna fel och brister och åtgärda. Därför har de ett märkligt sätt att förhålla sig till klagomål istället för att bättra sig.


Jensen är som en politisk sekt, som inte tar emot kritik och inte utvecklas.


Eleverna får fortfarande mat från snusk-köket (metro.se)

Ovido - Quiz & Flashcards