Senaste inläggen

Av SKITSKOLOR - 30 januari 2009 22:35


Med anledning av den lille fascisten som droppade gemena hatkommentarer när sanningen avslöjades så har vi beslutat publicera ett mail från en viktig person med civilkurage inom skolvärlden och som kan regelverket men skyddar denne och dennes arbetsplats med anonymitet.


Hej!
Jag har läst vad som skrivs och håller med om att det borde kanske granskas. Jag .......vidarebefordrade till den avdelningen inom utbildningsförvaltningen som ansvarar för friskolor i Stockholm.

Kanske ni skulle anmäla till Skolinspektionen. De är tillsynsmyndighet och ska granska att de skolor som fått tillstånd sköter sitt uppdrag, så att eleverna får den undervisning som de har rätt till. Läs mera på deras sida.

http://www.skolinspektionen.se/

Du kan maila till dem.

Mvh

(Namn och arbetsplats borttaget)

ANNONS
Av SKITSKOLOR - 30 januari 2009 22:00

Den här bloggen delar folk i elevdemokrati eller fascism. En liten elak mobbande människa vill nu visa sitt rätta ansikte i mobbande, förtryckande och riktigt gemena fascistiska kommentarer.

Den här bloggen är ett slag för skoldemokratin och elevens rättigheter och mot odemokratiska skolor med svart pedagogik och små elaka fascistiska anhängare av sådan pedagogik.


Naturligtvis publicerar vi inte ynkliga småskurna kommentarer där barn och föräldrar utsätts för självupptagna gemena påhopp med falska anklagelser om att orsaken till avslöjandena om missförhållanden på skitskolor skulle vara en hämnd för att barn inte skulle ha fått de MVG: n de faktiskt, trots allt kaos redan fått och fortsätter att få.


Frågan är snarare om det är värt besväret, för dessa begåvade barn att under kaos och svart, elak, omänsklig pedagogik lägga ner så mycket kaotiskt examinationsarbete, för att få dessa MVG: n på en skitskola som inte förstår barns behov och hur en skola ska skötas, när eleven istället kan få samma MVG: n på en annan skola med betydligt högre intagningspoäng och som förstår hur en skola ska skötas utan kaos och utan obegåvad fascistisk anhängare.


Med risk för att den lilla fascisten återigen enfaldigt tror att vi talar om oss själva så vill vi säga att inga elever tjänar på en skolas svarta pedagogik och kaos, speciellt inte de lite sämre elever i behov av stöd och som söker sig dit från förorterna bara för att få komma in till stan när de kan gå i en betydligt bättre skola där de bor. Istället söker de sig till en skitskola inne i stan som slår ut dem med kaos. Detta faktum utnyttjas också av nyetablerade skitskolor som placerar sig på dyra centrala adresser med hjälp av skattebetalarnas pengar och sedan tackar dessa förortsbarn genom att slå ut dem med kaos, dålig pedagogik och betyg som inte går att överklagas.

Slutsatsen är alltså att inte tillåta sina barn att välja plats på en skitskola som har väsentligt lägre intagningspoäng än vad barnets grundskolebetyg faktiskt visar. Barnen mår bäst så.


Eftersom sist intagen på Naturvetenskap på Jensens bästa skola i Stockholm hade 175 poäng av 320 möjliga, enligt första reservintagningen, så kan man förstå att de begåvade eleverna som har runt 300 poäng inte kommer att må så bra där samtidigt som eleverna strax över 175 poäng kommer att slås ut av kaoset och den omogna pedagogiken från alltför unga lärare och få sämre betyg än vad som hade varit möjligt och som inte går att överklaga.


Fascism uppstår när vissa skolor blivit en religion och sådan religion uppstår med bedräglig marknadsföring av skolan, också med hjälp av skattebetalarnas pengar.

ANNONS
Av SKITSKOLOR - 28 januari 2009 23:01

Kritik över fördelningen av examinationstillfällen under hösten 2008 i en klass på Naturvetenskapsprogrammet, Jensen gymnasium Norra, Stockholm.

Finns det fortfarande en fungerande ledning på Jensen?


Denna klass har haft 40 stycken examinationer (prov och skriftliga inlämningsuppgifter) i endast fem kurser under hösten 2008. Bara under de två veckorna 50 och 51 genomfördes 11 examinationer med 3 examinationer samma dag flera dagar i rad. Detta är knappast rimligt! Det är i genomsnitt åtta examinationer per kurs under de fyra månader som hösten 2008 varat. Svenska A har 11 examinationer och Biologi A har 14. Periodvis har två till tre examinationer förekommit samma dag och flera dagar i rad, där inlämningsuppgifter kolliderat och stört inläsning till prov. Ingen fritid har funnits kvar att plugga Matematik A och Franska, för att uppnå MVG. Detta har naturligtvis ingenting med koncentrationsläsningen att göra, tvärtom! Utan koncentrationsläsning hade det varit värre! 

Genom koncentrationsläsningen så har eleverna, på Jensens Naturvetenskapsprogram, visserligen bara cirka hälften så många kurser att koncentrera sig på samtidigt jämfört andra skolor, men problemet är att kurserna går dubbelt så fort istället och är slut innan eleven hunnit förbättra sig och ett oöverklagbart betyg obarmhärtigt sätts. Mitt i denna stress så ställer Jensen dessutom till med ett kaos utan like så att allting kollapsar med ända upp till sex examinationer samma vecka flera vecor i rad, medan andra skolor har max två examinationer samma vecka. Det är en regel att endast två examinationer ska få förekomma samma vecka för att eleverna ska ha chans att hinna nå upp till MVG vid varje examination. Jensen struntar fullständigt i det. Hänsynslöst och kallsinnigt för Jensen tänker inte på hur eleverna mår med kollaps och magkatarr.

Jensen gymnasium Norra har därför ett betydligt lägre betygsgenomsnitt (vanligen omkring 14.0) i avgångsklasserna på Naturvetenskapsprogrammet än riket i övrigt, trots att eleverna har relativt höga intagningspoäng och högre intagningspoäng än övriga Jensenskolor i Stockholm, enligt utbildningsförvaltningen i Stockholms stad. Trots detta nådde endast 76 procent högskolebehörighet på Jensen Norra läsåret 2006/07. Läsåret innan var det endast 61 procent. Riksgenomsnittet var 95 procent. Stockholms utbildningsförvaltning säger rent ut i sin inspektionsrapport att just Naturvetenskapsprogrammet på Jensen Norra har kvalitetsproblem. En logisk slutsats är att även det ojämnt fördelade examinationsförfarandet torde spela en avgörande roll då eleverna aldrig hinner förbereda sig för MVG-nivå på prov och inlämningsuppgifter och lärarna inte hinner med att undervisa bra, när de ständigt examinerar istället.

Elever kollapsar och får magkatarr! Utbildningsförvaltningen skriver i sin rapport:
- Det förekommer relativt ofta att planeringen av olika skäl inte följs fullt ut, vilket enligt eleverna leder till perioder med onödigt mycket stress. Det är relativt vanligt att elever har sömnproblem och stressrelaterade symptom.
- Samtidigt finns det i vissa fall brister i detta ledarskap, brister som främst förmodligen beror på att många lärare har arbetat mycket kort tid som lärare,
säger utbildningsförvaltningen i Stockholms stad. Se mer i Rapport 2008-06-19 efter inspektion på Jensen Norra i maj 2008 från utbildningsförvaltningen i Stockholms stad.

En avhoppad elev på Jensen bekräftar på sin blogg att på Jensen får eleven slita lika mycket för ett G som andra gör för VG-MVG på andra skolor. Mycket arbete och ändå dåligt betygsgenomsnitt med andra ord.

Även skolverket har under flera år kritiserat Jensen i sina inspektionsrapporter, för att prov och inlämningsuppgifter kommer ryckigt och klumpvis samt kolliderar mellan kurserna med stora problem som följd för eleverna, men trots denna kritik så har Jensen fullständigt struntat och fortsätter som om ingenting har hänt, istället för att skolledningen tar tag i frågan och ser till att examinationerna sprids mer jämt över terminen.

För övrigt ska det räcka med att eleven uppvisar MVG-kvalitet en enda gång inom varje område i skolverkets kursplan, där så krävs, för att få MVG. Därför blir det onödigt och tjatigt med examinationer där eleven om och om igen ska visa MVG-kvalitet inom samma områden. Samma sak gäller på G och VG. Dessutom kan ju lärarna samläsa varandras examinationer istället för att varje lärare ska konstruera egna. För att få bedömningsunderlag till betyget i svenska så kan t ex andra ämnens uppgifter läsas av läraren i svenska.


Finns det fortfarande en fungerande ledning på Jensen???

Av SKITSKOLOR - 28 januari 2009 22:00


Följande 40 ojämnt fördelade examinationer, varav en del fullständigt onödiga, har ägt rum under hösten 2008 i endast 5 kurser i en klass. Bara under de två veckorna 50 och 51 genomfördes 11 examinationer med 3 examinationer samma dag flera dagar i rad. Detta är ju knappast "Träning för verkligheten"!


Vecka 35 (1 examination samma vecka, vilket är okej)
20080831 1) Svenska A, skriftlig inlämningsuppgift, göra mall i Word, presentera sig

Vecka 36 (1 examination samma vecka, vilket är okej)
20080905 1) Biologi A, skriftlig inlämningsuppgift, ekologi, ett djur

Vecka 37 (3 examinationer samma vecka, dvs en för mycket) 20080909 1) Franska 3, skriftligt prov, verb och glosor
20080910 2) Matematik A, skriftligt prov
20080912 3) Biologi A, skriftlig inlämningsuppgift, ekologi i Hagaparken

Vecka 38 (1 examination samma vecka, vilket är okej)
20080915 1) Biologi A, skriftligt prov, ekologi

Vecka 39 (4 examinationer samma vecka, varav 2 samma dag, vilket inte är okej)
20080922 1) Svenska A, skriftlig inlämningsuppgift, skrivit egen novell 20080922 2) Biologi A, muntlig redovisning, ”på stan”-uppgift i humanetologi
20080923 3) Franska 3, muntligt enskilt prov. Berätta enskilt för läraren om sig själv och sina intressen på franska.
20080926 4) Biologi A, skriftlig inlämningsuppgift, humanetologi

Vecka 40 (1 examination samma vecka, vilket är okej)
20080929 1) Matematik A, skriftligt prov

Vecka 41 (3 examinationer samma vecka, dvs en för mycket)
20081007 1) Svenska A, skriftligt prov, språkriktighet
20081008 2) Biologi A, skriftligt prov, etologi, beteendeekologi och systematik.
20081010 3) Svenska A, skriftlig inlämningsuppgift, bokanalys av läst bok

Vecka 42 (3 examinationer samma vecka, dvs en för mycket)
20081014 1) Franska 3, skriftligt prov, kap 1 och 2
20081015 2) Biologi A, skriftlig inlämningsuppgift, engelsk text om evolutionen
20081016 3) Idrott- och Hälsa A, skriftlig inlämningsuppgift, ergonomi (skulle lämnas in före 24.00 samma dag som det delades ut på eftermiddagen, oschysst)

Vecka 43 (3 examinationer samma vecka, dvs en för mycket) 20081020 1) Matematik A, skriftligt prov, kap 1.4 och 2
20081023 2) Idrott- och hälsa A, Prov, livräddning, första hjälpen, hjärt- och lungräddning
20081024 3) Svenska A, muntligt prov, argumenterande tal efter skriftlig förberedelse

Vecka 44 Höstlov

Vecka 45 (3 examinationer samma vecka, varav 2 samma dag, vilket absolut inte är okej)
20081106 1) Biologi A, skriftlig inlämningsuppgift, Galapagossköldpaddornas evolution
20081107 2) Biologi A, skriftlig inlämningsuppgift, evolution, pappersfågeln
20081107 3) Biologi A, skriftlig inlämningsuppgift, evolution, konstruera provfrågor

Vecka 46 (2 examinationer samma vecka, vilket är okej)
20081113 1) Biologi A, skriftligt prov, evolutionen
20081114 2) Svenska A, skriftligt prov, referatskrivning

Vecka 47 (1 examination samma vecka, vilket är okej)
20081118 1) Matematik A, skriftligt prov, kap 3 och 4

Vecka 48 (1 examination samma vecka, vilket är okej)
20081125 1) Svenska A, skriftligt prov, reportageskrivning

Vecka 49 (2 examinationer samma vecka, vilket är okej)
20081202 1) Franska 3, skriftligt och muntligt prov i att skriva CV och berätta på franska.
20081203 2) Matematik A, skriftligt prov, nationella provet

Vecka 50 (6 examinationer samma vecka, varav 3 samma dag två dagar i rad, vilket absolut inte är okej)
20081211 1) Matematik A, skriftligt prov, nationella provet
20081211 2) Svenska A, skriftlig inlämningsuppgift, kostarbete, manus argumenterande tal
20081211 3) Idrott och Hälsa A, skriftlig inlämningsuppgift, grupparbete, kostarbete
20081212 4) Idrott och Hälsa A, muntligt prov, redovisning grupparbete, kost
20081212 5) Svenska A, muntligt prov, hålla argumenterande tal om kost (ihop med Idh A)
20081212 6) Biologi A, skriftlig inlämningsuppgift, DNA från Kiwi

Vecka 51 (5 examinationer samma vecka, varav 3 samma dag, vilket absolut inte är okej)
20081215 1) Svenska A, muntligt prov, redovisning romanen 1984.
20081215 2) Svenska A, skriftlig inlämningsuppgift, utredande text, genteknik och etik
20081215 3) Biologi A, skriftlig inlämningsuppgift, genteknik och etik (ihop med Sv A)
20081216 4) Franska 3, skriftligt oförberett prov, verb (oschysst och förbjudet oförberett!)
20081218 5) Biologi A, skriftligt prov, cellens byggnad och genetik, DNA

Finns det fortfarande en fungerande ledning på Jensen???

Av SKITSKOLOR - 24 januari 2009 23:40

Blondinbella: Vi ville vinna (aftonbladet.se) 

Blondinbella granskas för otillåten reklam


Den mentala ego-träningen på Jensen hjälpte inte Blondinbella att vinna "Let´s dance".


Hon föll med Jensens ord och klyschor på sina läppar, ett ego-eko från den mentala träningen på Jensen. Det hjälpte inte att tro att man har ett "perfect life". Det hjälpte inte att blunda för verkligheten och tänka positivt, att om och om igen inbilla sig att man är bättre än man är, att sätta målet högre än man klarar av och att tro att kritik utvecklar. Jensens "träning för verkligheten" avslöjades till slut!


Välkommen tillbaka till den riktiga verkligheten, Blondinbella!



http://www.metro.se/se/article/2009/02/06/10/5315-45/index.xml

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/dokusapa/letsdance/article4250647.ab

Av SKITSKOLOR - 23 januari 2009 23:55


Blondinbella ryter till på Jensen och hon har rätt. Irriterande många av Jensens lärare censurerar elevernas rätt att få visa kunskaper och i strid med skolförfattningen genom att varje elev endast får skriva två sidor på sina inlämningsuppgifter eller grupparbeten oavsett hur komplicerat ämnet är och utan att respektera skolförfattningens krav på anpassning till elevens rättigheter. Istället ska eleven anpassa sig till lärarens lathet och ovilja att läsa mer än två sidor eller kanske det snarare handlar om vad Jensen betalar sina lärare att göra.


Trots elevernas och föräldrarnas protester över stympade arbeten så struntar Jensens lärare och skolledning i att MVG-kvalitet inte kan visas inom ramen för en sådan begränsning av antalet sidor.


Dessutom betygssätter Jensen gruppens arbete och inte individens arbete trots att betyg ska vara individuella enligt skolförfattningen. Följden är att den sämste eleven åker snålskjuts på den bättre eleven och får ett högre betyg än vad han förtjänar eller drar ner den bättre elevens betyg i diket, så att MVG inte nås för den duktige.


Blondinbella har rätt om Jensens inskränkthet och inskränkta ledning som trots tillsägelser inte stoppar sina självsvåldiga lärare men hon har fel i att Jensen är rädda om sitt rykte, för det begriper inte Jensen att vara, eftersom problemet fortsätter och ständigt återkommer.

Jag fick rätt tillslut!


Idag gjorde jag något som jag alltid har hört att man inte ska göra. Bråka med sina lärare. Visst egentligen så befinner sig dom alltid i en position högre så att det spelar ingen roll vad man än tycker och tänker, dom får fortfarande rätt. Men idag kunde jag inte hålla mig! Vi har skrivit ett grupparbete nu i fyra veckor om Kongo och idag när vi skulle få tillbaks det så fick vi höra att det inte bli godkänt om vi inte minskar två sidor eftersom vi hade skrivit 8 istället för 6.


Jag kunde inte hålla mig så jag skällde ut två av mina lärare samtidigt och sa att det var deras fel för att dom hade varit dåliga med att informera om maxsidorna, samt att det är sjukt att 4 personer ska enas om endast 6 sidor under en månadsperiod. Vad tror dom att vi gör på lektionerna egentligen? Det är som att dom antar att vi är slappa och ofokuserade. Efter mitt raseri och vägran om att göra om arbetet samt frågade när utvärderingen skulle göras för att jag ville skriva hur dåligt lärarna hade samarbetat gick jag därifrån. Jensen är otroligt rädda om sitt rykte. 


Visst, jag kanske skulle hållt tyst men jag vet när jag har rätt och då ger jag mig aldrig! Så vad händer då? Jo när alla grupper får tillbaks arbetet förutom vi ser jag att alla har tryck ihop texten och dragit ut kanterna så att de hade vunnit en sida. Med de argumentet mot läraren fick vi ha kvar våra extra sidor! HA! säger jag bara.. Med det här menar jag att vi elever kan ha rätt och att man inte ska ge sig! Sådär nu har jag fått ur min aggression. Dags för middag!


Så talade Blondinbella den 10 december 2007 men det hjälpte inte för än idag är det likadant och Jensen har inte längre något rykte att vara rädd om. Så går det när en skola inte rycker upp sig när Blondinbella ryter!


http://www.metro.se/2009/02/23/83894/blogg-se-sager-upp-blondinbella/

Av SKITSKOLOR - 22 januari 2009 00:15


Anställdas klagomål över sekterism, åsiktsförtryck, kaos i verksamheten och bestraffningar av bristande följsamhet.


Omdöme inlagd av Anonym 2008-12-01 20:58 på http://www.jobbigt.se/?&compid=161598&t=JENSEN_education_AB


Företaget ger extremt dåligt utrymme för egna tankar och åsikter. Det är ett tecken på att de troligtvis kommer att gå sämre om ett par år eftersom det hämmar utvecklingen och kreativa individer. Cheferna är extremt styrda centralt och de gör dem bittra. (Id: 539)

Omdöme inlagd av Anonym 2008-09-08 14:49 på http://www.jobbigt.se/?&compid=161598&t=JENSEN_education_AB


De utnyttjar folk bara och sedan sparkar dem bara. Ingen ordning i verksamheten och bittra chefer som inte ens försöker att samarbeta. Egna initiativ straffas och du sparkas om du har den minsta synpunkten. Mycket hög personalomsättning bland lärare. (Id: 442).

Av SKITSKOLOR - 21 januari 2009 00:21


Shit! I torsdags avgick läraren i engelska också efter bara fyra dagar på Jensen Norra, för han stod inte ut med arbetsgivaren.

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se